lauantai 17. lokakuuta 2015

Eteen ja ylös

Pohdin pitkään sopivaa otsikkoa blogilleni. Alun perin suunnitelmissa oli laittaa otsikoksi "Maybe tomorrow is a better day...". Minusta tuo lausahdus kuvasti sopivasti uskoa huomiseen. A:n mielestä suomenkielisessä blogissa kuuluu kuitenkin olla suomenkielinen otsikko. Näin ollen päädyin hylkäämään ensimmäisen otsikkoehdokkaan ja suunnittelu täytyi aloittaa alusta. Lähdin hakemaan uutta ideaa otsikoksi musiikista. Sen jälkeen ideointi olikin helppoa. Oli oikeastaan ainoastaan yksi kappale, jonka pohjalta otsikon täytyi syntyä. Tämä kappale oli Elastisen melko tuore sinkkulohkaisu Eteen ja ylös.

Miksi juuri tämä kappale? Kyseinen kappale toimi meidän tsemppibiisinä kohtukuolemaraskauden aikana. Printtasin tuolloin sanat jääkaapin oveen ja kävin ne aina lukemassa silloin, kun usko onnistumiseen alkoi horjua. Ja näitä hetkiä oli usein. Kun sitten lopulta kävi niinkuin kävi, niin olin hetken aikaa aikeissa repiä nuo sanat pieniksi palasiksi. Sitä ennen kuitenkin luin ne vielä kerran ja totesin, että ne sopivat myös surusta selviytymiseen. Sanat saivat jäädä jääkaapin oveen ja siellä ne ovat edelleen. Nyt on vain taas kerran noustava ylös ja jatkettava eteenpäin. Elastisen sanoin: "Antaa tulla! Kestän kyllä, periks en tuu antamaan!".

Vähän vastaavanlainen suhde meillä on myös Juha Tapion kappaleeseen Meillä on aikaa. Kyseinen kappale oli ahkerassa radiosoitossa viime syksynä odottaessamme ensimmäisiä identtisiä kaksosia. Olemme lukuisia kertoja luoneet toisiimme katseet kertosäkeen soidessa "Meillä on aikaa vielä nauruun, leikkiin ja rakkauteen". Kun tuo raskaus sitten päättyi keskenmenoon, niin radiokanava kyllä vaihtui välittömästi tuon kappaleen alkutahtien singahdettua ilmoille. Nyt taas olemme pystyneet kappaletta kuuntelemaan, joskin suhde siihen on erilainen. Tällä hetkellä kysyn aina kappaleen kuultua itseltäni, onko meillä vielä aikaa? Oikeastaan kohdistan tämän kysymyksen uhmakkaille munasarjoilleni, jotka ovat ilmeisen päättäväisesti lakanneet tekemästä yhteistyötä. Pessimistinen minä - vaiko vain realisti?

Elastinen - Eteen ja ylös

Mul ei ollu mitää muut ku mahdollisuus
ja tieto siitä että mitä tahdon voin saavuttaa.
Koval duunilla asiat vaan onnistuu.
Kokeillaan ja sit taas noustaan jos kaadutaan.
Hanskat ei tipahda, periks ei anneta.
Ne sanoo et pysty, et voi, ei kannata.
Mun korvissa se kaikki kuulostaa haasteelt.
Ne saa luun kurkkuun ku tulosta taas teen.
Jatkan, jaksan vaikka väkisin.
Jos se ois helppoo, kaikki tekis nii.
Mus on voima, jota ei voi vaimentaa.
Pusken täysii aina vaa.
Mun ei täydy vaan mä saan.
Katse eteen ja suupielet ylöspäin!
Teen vastoinkäymisistä voimaa.
Katse eteen ja suupielet ylöspäin!
Antaa tulla! Kestän kyllä, periks en tuu antamaan.
Murehtiminen ei takas eilistä tuo.
Ja huominenki tulee vaan jos selvitään tänään.
Mun pahin vastukseni kattoo peilistä mua.
Se haastaa ja aina pyrkii mun pään kääntämään.
Hakenu näkemystä mun meininkiini taas
Monacon vipeistä slummeihin Keniaan.
Kaiken sen jälkeen oon vaan positiivisempi.
Asenne ratkasee, oon nähny omin silmin senki.
Aitoo iloo, vaikkei ympäril oo muut ku pahaa.
Ja toiset taas nii köyhii ettei niil oo muut ku rahaa.
Alotan ittestäni, korjaan mun mielen.
Nostan mun katseen ja suupielet.
Katse eteen ja suupielet ylöspäin!
Teen vastoinkäymisistä voimaa.
Katse eteen ja suupielet ylöspäin!
Antaa tulla! Kestän kyllä, periks en tuu antamaan.
Katse eteen ja suupielet ylöspäin!
Teen vastoinkäymisistä voimaa.
Katse eteen ja suupielet ylöspäin!
Antaa tulla! Kestän kyllä, periks en tuu antamaan.
Kuuntele kappale: YouTube, Spotify

Juha Tapio - Meillä on aikaa

Oi kultani älä niin huoli
vaikka terävä ja viuhuva nuoli
saattaa meihinkin osua kyllä 
Mitä huominen ottaa, antaa
sitä tänään vielä et voi kantaa
eikä ne murheet meihin yllä 
Meillä on aikaa vielä
nauruun, leikkiin ja rakkauteen
iloon ja ukkosen jylinään
Meillä on aikaa vielä
kääntää kellot kohdalleen
joka ainoa päivä on tänään 
Älä kaunaa mennyttä kanna
sen viimein jo lähteä anna
takkinsa ottaa ja ovella kiittää 
Älä pelkoa tulevaisuuden
älä onnen tai onnettomuuden
me olemme tässä ja nyt ja se riittää 
Meillä on aikaa vielä
nauruun, leikkiin ja rakkauteen
iloon ja ukkosen jylinään
Meillä on aikaa vielä
kääntää kellot kohdalleen
joka ainoa päivä on tänään 
Joka aamu mä odotan sua
niinkuin ihmeellistä ja uutta
Ja kun saavut mä tahdon katsoa sua
niinku ensimmäistä kertaa katsotaan 
Meillä on aikaa vielä
nauruun, leikkiin ja rakkauteen
iloon ja ukkosen jylinään
Meillä on aikaa vielä
kääntää kellot kohdalleen
joka ainoa päivä on tänään 
Meillä on aikaa vielä
nauruun, leikkiin ja rakkauteen
iloon ja ukkosen jylinään
Meillä on aikaa vielä
kääntää kellot kohdalleen
joka ainoa päivä on tänään
Kuuntele kappale: YouTube, Spotify

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä tähän kommenttisi. Kommentit julkaistaan moderoinnin jälkeen.